رسیدگی به رادیاتور خودرو، در عملکرد آن و پیشگیری از آسیب دیدن موتور تاثیر زیادی دارد. گاهی اوقات هم رادیاتور نیاز به تعویض پیدا می‌کند که کار خیلی سختی نیست، اما هر صاحب خودرویی باید یک راهنمای تعمیر خودرو و نصب لوازم یدکی در خانه داشته باشد تا در صورت لزوم، به آن رجوع کند. عوض کردن رادیاتور چهار مرحله‌ی اصلی دارد که در این مطلب، دو مرحله‌ی اول آن را برای‌تان شرح خواهیم داد. 


خالی کردن سیستم خنک‌کننده

  • در رادیاتور را باز کنید: این کار را فقط وقتی موتور سرد است انجام دهید. به این شکل به سیستم خنک‌کننده فشار وارد نمی‌شود و هنگام خالی کردن رادیاتور، مسیر آن مصدود نمی‌شود. 
  • لوله‌های رادیاتور را فشار دهید: اگر هنگام فشار دادن لوله‌های رادیاتور صدای قرچ قرچ می‌آید، احتمالا سیستم خنک‌کننده دچار زنگ‌زدگی شده است. قبل از این‌که سیستم خنک‌کننده دوباره پر شود، باید آن را تمیز کنید. می‌توانید ابزار این کار را از فروشگاه لوازم یدکی خریداری کنید. 
  • یک تشت زیر شیر تخلیه قرار دهید: نباید بگذارید مایع خنک‌کننده‌ی رادیاتور روی زمین بریزد. این مایع علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست، برای انسان‌ها و حیوانات هم سمی است. مزه و بوی شیرین آن باعث می‌شود بچه‌ها و حیوانات به آن جذب شوند و ریختن آن روی زمین، می‌تواند خطر آفرین باشد. 
  • دریچه‌ی تخلیه را باز کنید: می‌توانید با دست یا آچار دریچه‌ی تخلیه را باز کنید. بگذارید مایع خنک‌کننده داخل تشت بریزد. 
  • شستن رادیاتور: اگر حس می‌کنید سیستم خنک‌کننده زنگ‌زدگی دارد یا مایع خنک‌کننده کثیف است، باید سیستم خنک‌کننده را با فشار آب بشویید. اگر با روش انجام این‌ کار آشنایی ندارید، بهتر است به مکانیک خودرو مراجعه کنید.

برای باز کردن رادیاتور، باید پیچ‌های چگالنده‌ی سیستم تهویه را با استفاده از آچار باز کنید.

باز کردن رادیاتور

  • لوله‌های رادیاتور را باز کنید: این کار را باید با استفاده از آچار قفلی انجام دهید. با آچار قفلی بست‌های لوله‌ها را شل و آن‌ها را از رادیاتور جدا کنید. بعضی مدل‌های قدیمی بست‌های پیچی دارند. برای باز کردن آن‌ها به پیچ‌گوشتی هم نیاز خواهد بود.
  • باز کردن لوله‌های جعبه دنده: در بعضی خودروها، لوله‌ی خنک‌کننده‌ی جعبه‌ دنده از داخل رادیاتور می‌گذرد. اگر از جعبه دنده لوله‌‌ای به رادیاتور متصل است، با استفاده از آچار آن‌ها را باز کنید. معمولا دو لوله از جعبه‌ دنده به رادیاتور متصل می‌شود. دقت کنید که این لوله‌ها را خم نکنید. 
  • تمام سیم‌های برق را باز کنید: معمولا تنها سیم برقی که به رادیاتور متصل است، سیم فن خواهد بود. اما بهتر است خوب بررسی کنید که سیم دیگری به رادیاتور متصل نباشد. 
  • باز کردن چگالنده‌ی سیستم تهویه: چگالنده‌ی سیستم تهویه، معمولا به رادیاتور متصل است. برای باز کردن رادیاتور، باید پیچ‌های چگالنده‌ی سیستم تهویه را با استفاده از آچار باز کنید. به این شکل چگالنده در موتور باقی می‌ماند و سیستم خنک‌کننده بسته می‌شود. پیچ‌های چگالنده معمولا گوشه‌ی بالایی رادیاتور قرار دارند. لازم نیست هیچ لوله‌ای را از چگالنده باز کنید. 
  • پیچ‌های رادیاتور را باز کنید: بررسی کنید و ببینید رادیاتور چطور به خودروی‌تان متصل شده است. معمولا رادیاتور از بالا با پیچ به بدنه متصل می‌شود و زیر آن با کمی فاصله، یک لایه‌ی لاستیکی  قرار دارد. 
  • رادیاتور را از خودرو باز کنید: در این مرحله رادیاتور نباید به هیچ چیزی وصل باشد و باز کردن آن باید به سادگی انجام شود. در غیر این صورت، بهتر است همه چیز را خوب بررسی کنید. شاید در خصوص خودرو شما، نیاز باشد قسمت‌های دیگری از خودرو را نیز برای باز کردن رادیاتور، باز کنید. 
  • قطعات رادیاتور را از هم باز کنید: پس از این‌که رادیاتور را خارج کردید، قطعاتی که باید به رادیاتور جدید منتقل شوند را از آن باز کنید. این قطعات ممکن است شامل فن، بست‌های فلزی و دیگر قطعات باشند.

منبع : Wikihow